بازی درمانی انتخاب موثر2

بازی درمانی بهترین روش درمانی در کودکان

بازی بخش جدانشدنی از زندگی کودکان است. بازی کردن به کودکان فرصت می‌دهد تا مهارت‌های حسیحرکتی خود را تقویت کنند، یاد بگیرند که از قوانین و مقررات پیروی کنند، مهارت‌های اجتماعی خود را افزایش دهند و نقش‌های آینده خود را در طول بازی‌ها تمرین کنند.

بازی برای کودکان یک امر ضروری است درست مثل نیاز به اکسیژن برای زنده ماندن.

کودکان در طول بازی از تصاویر ذهنی، حس کنجکاوی و حل مسئله در دنیای خیالی و نمادین استفاده می‌کنند، یاد می‌گیرند چطور فعالیت‌های خود را سازماندهی کنند و برای رسیدن به هدف‌های گوناگون نقشه بکشندیکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بازی‌ها این است که در بازی کسی کودک را قضاوت یا ارزشیابی نمی‌کند بنابراین کودکان فرصت دارند که در طول بازی اشتباه کنند و از اشتباه‌های خود درس بگیرند. به همین خاطر است که بازی‌ها بهترین فرصت برای یادگیری‌های جدید و رشد مهارت‌های شناختی کودکان می‌باشد.

انواع بازی‌های کودکانه

بازی‌های حسیحرکتی: بازی‌های حسیحرکتی بازی‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت فیزیکی و جسمانی بیشتر وجود دارد. این بازی‌ها علاوه بر تقویت نیروی جسمانی، به هماهنگی بیشتر حواس پنجگانه یکپارچگی حسی کودکان کمک می‌کنند و به طور کلی نقش موثری در بهبود رشد جسمانی کودکان دارند.

بازی‌های نمایشی: در بازی‌های نمایشی کودکان معمولاً نقش افراد دیگر را عهده می‌گیرند، سناریوهای متفاوتی را طرح‌ریزی می‌کنند و در خلال این موقعیت‌های فرضی، به مهارت‌های متفاوتی از قبیل همدلی با دیگران، مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله دست پیدا می‌کنند.

بازی‌های تقلیدیشاید بتوان بازی‌های تقلیدی را جزئی از بازی‌های نمایشی دانست. در این بازی‌ها کودکان مشاهدات روزمره خود از محیط پیرامون و زندگی خانوادگی و اجتماعی را بازسازی می‌کنند، نقش‌های متفاوتی مثل پدر و مادر بودن، دانش‌آموز بودن و یا نقش شغل‌های متفاوت را همانندسازی می‌کنند. بازی‌های تقلیدی به کودکان کمک می‌کنند که برای پذیرش نقش‌هایی که در بزرگسالی به عهده خواهند داشت آماده شوند.

بازی‌های نمادیندر این بازی‌ها، کودکان بیشتر از دیگر شکل‌های بازی، از قوه تخیل خود استفاده می‌کنند. بازی‌های نمادین به کودکان امکان می‌دهد که دغدغه‌ها، افکار و نگرانی‌های خود را در قالب داستان‌های تخیلی و شخصیت‌های نمادین نشان دهند.

بازی‌های مربوط به سازندگی و خلاقیتفعالیت‌هایی مثل بازی با آجرهای خانه‌سازی، خمیر بازی، گل‌بازی و امثال این‌ها، بازی‌هایی هستند که قوه خلاقیت، مهارت‌های دست‌ورزی، توجه پایدار و درک فضایی کودکان را تا حد زیادی پرورش می‌دهند.

«شما می‌توانید در یک ساعت بازی، درباره یک شخص چیزهای بیشتری کشف کنید تا در یک سال مکالمه»

پلاتو

در بازی کودکان فکر‌ها، نگرانی‌ها و احساسات خود را به راحتی بیان می‌کنند، نسبت به ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند، فرصتی دارند که این توانمندی‌ها را بیشتر کنند و به ویژگی‌های مثبت خود باور داشته باشند. بازی برای کودکان سرشار از شادی و انرژی‌های مثبت است و هر جا که انرژی مثبت وجود داشته باشد، استرس، خستگی و نگرانی‌ها کمرنگ‌تر می‌شوند؛ هم‌چنین بازی‌های جمعی به کودکان کمک می‌کنند که راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنند و مهارت‌های اجتماعی خود را بالا ببرند. به طور کلی می‌توان گفت که بازی‌ها تمام آن چیزی که کودک برای زندگی در بزرگسالی به آن‌ها نیاز دارد را برای او فراهم می‌کنند.

در فرآیند درمانی، بازی از دو جهت می‌تواند کمک‌کننده باشد. یکی به لحاظ تشخیصی و دیگری کاربردهای درمانی بازی که امروزه به شکل‌های مختلف بازی‌درمانی به کار گرفته می‌شود. بازی به کودک این امکان را می‌دهد که مسائلی که توان بیان مستقیم آن‌ها را ندارد، در یک قالب دیگر بیان کند؛ به‌ویژه در مواردی که کودک در معرض آسیب‌های شدید روحی قرار گرفته باشد. هم‌چنین از آن‌جایی که بازی برای کودک فعالیتی لذت‌بخش است، کمک می‌کند تا برقراری ارتباط بین کودک و درمانگر ساده‌تر اتفاق بیفتد و کودک را ترغیب می‌کند تا آرام باشد، حالت‌های دفاعی و لجبازی‌های او را کاهش می‌هد و کمک می‌کند که کودک احساسات خود را بی‌پرده بیان کند. علاوه بر این، بازی فرصت بسیار مناسبی را برای بزرگسالان فراهم می‌کند تا دنیا را ازدیدگاه کودک درک کنند.

بازی درمانی انتخاب موثر1

فضای اتاق بازی

فضای اتاق بازی، شرایطی آرام و صمیمی ایجاد می‌کند تا بتوان اهداف درمانی را در محیطی که برای کودک امن، دوستانه و لذت‌بخش است، دنبال کرد. به همین دلیل است که امروزه بازی‌درمانی به‌عنوان روشی معمول، شناخته شده و موثر، در درمان انواع اختلالات روان‌شناختی و رفتاری کودکان کاربرد دارد. از سوی دیگر، بازی‌ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند و به همین دلیل متخصص بازی‌درمانی می‌تواند به راحتی بازی‌های متفاوتی را طراحی کند که به کمک آن‌ها اهداف درمانی و مهارت‌هایی که باید به کودک آموزش داده شود، در طول بازی‌ها محقق شوند. به طور کلی می‌توان اهداف بازی‌درمانی را به دو بخش تقسیم کرد: اول کاهش رفتارها و هیجانات نامطلوب، و دوم افزایش مهارت‌ها، هیجانات مثبت و رفتارهای پسندیده.
بازی‌درمانی به کودکان کمک می‌کند که خود را بپذیرند، اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورند و به توانمندی‌های خود در مواجهه با مسائل مختلف باور داشته باشند. در طول بازی‌درمانی کودکان مطالب بسیار زیادی را درباره ویژگی‌های خود و دیگران یاد می‌گیرند؛ می‌توانند احساسات خود را بشناسند و آن‌ها را بیان کنند؛ دایره لغات و توانمندی‌های زبانی بالاتری به دست بیاورند؛ مهارت‌های لازم برای تصمیم‌گیری و حل مسئله را بیاموزند و مسئولیت رفتارها و انتخاب‌های خود را به عهده بگیرند. در مجموع، شاید بتوان توانایی‌هایی که کودک در طول بازی‌درمانی به آن‌ها دست پیدا می‌کند را در چند دسته تقسیم‌بندی کرد: مهارت‌های ارتباط موثر، تنظیم هیجانی، قضاوت اخلاقی و همدلی با دیگران، مدیریت استرس، آماده شدن برای زندگی آینده و خودشکوفایی.

کارگاه-فرزندپروری

درخواست تماس

جهت ارتباط با انتخاب موثر کافیست شماره تماس و درخواست خود را ثبت نمایید تا همکاران ما رزرو وقت مشاوره شما را ثبت نمایند. در غیر این صورت می توانید با شماره 02177879100 تماس حاصل نمایید.

پیمایش به بالا