تمرینات تحریک وستیبولار

تمرین‌های تحریک وستیبولار

تمرین‌های تحریک وستیبولار

سیستم دهلیزی یا سیستم وستیبولار (انگلیسی: Vestibular system) یک دستگاه حسی در مهره‌داران است که حس تعادل در حرکت را ایجاد می‌کند و از جهت‌گیری و موقعیت فضایی بدن مطلع می‌شود تا هماهنگی حرکتی به وجود آید. در بیشتر پستانداران، این بخش با حلزون گوش، که بخشی از دستگاه شنوایی است، پیچالِ گوش درونی را تشکیل می‌دهند.

وستیبولار انتخاب موثر

می‌توانید از بازی‌های زیر برای کمک به سیستم وستیبولار فرزندتان استفاده کنید. توجه داشته باشید:

استفاده از وسایلی چون صندلی گهواره‌ای، قایق، تیوپ و ترامپولین، توپ دسته‌دار، صفحه‌های چرخان مثل بازی مسگری و تجهیزات زمین‌بازی (سرسره، تاب، چرخ‌فلک) همگی تمرین‌هایی برای تقویت حس تعادل در کودک هستند. به یاد داشته باشید انجام این فعالیت‌ها را با تشویق کودک انجام دهید نه با تحمیل بر او.

احتمالا همه ی دوستان حداقل یکبار این بازی را انجام داده اند. ولی با توجه به اینکه ممکن است شخصی اطلاع نداشته باشد، در اینجا توضیج کمی در این خصوص می دهیم: 

گرگم به هوا یا بالابلندی (به انگلیسیTag) یک بازی کودکانه است که در اشکال و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. در این بازی ابتدا بازیکنان در محل بازی جمع می‌شوند و یکی از آنها به قید قرعه با عنوان گرگ معرفی می‌شود. 

نحوهٔ بازی : به این صورت است که از بین چند نفر، یک نفر به عنوان گرگ انتخاب می‌شود و وظیفهٔ او گرفتن بقیه است و بقیه باید از دست او فرار کنند. افراد می‌توانند برای در امان بودن از دست گرگ، به مکانی که از سطح زمین ارتفاع بیشتری داشته (حداقل ۲۰ سانتیمتر) رفته و در آنجا استراحت کنند و گرگ در این زمان نمی‌تواند آن‌ها را بگیرد. هرگاه گرگ کسی را با دست خود بزند، آن شخص گرگ جدید می‌شود و گرگ قبلی باید از دست او فرار کند و به یک بلندی پناه ببرد. این بازی معمولاً در محیط‌های باز انجام می‌شود و تعداد شرکت‌کنندگان در آن نامحدود است.

  • کودک با بازوهای کشیده در بالای سر، بغلتد.
  • کودک با بازوهای کشیده در بالای سر و نگه داشتن توپ، بغلتد.
  • با بالش یا توپ بین ساق پا، بغلتد.
  • معلق زدن : برای غلبه بر ترس معلق زدن یا ملق زدن در ابتدا حرکت ملق زدن را بر عکس انجام دهید. با این روش ذهن شما آماده این اتفاق می گردد.
  • از حالت چهار دست و پا به طاق باز (بر پشت) بغلتد.
  • چرخیدن با بازوهای گشوده برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه. (اگر هر چرخش ۲ ثانیه طول بکشد ۱۰ دور می‌شود.) بعد از این زمان جهت چرخش باید عوض شود.

دو بطری پلاستیکی یا بیشتر را وسط اتاق بچینید. کودک در درون استوانه مقوایی یا کیسه پارچه‌ای برود و با غلتیدن به سمت بطری‌ها سعی کند آن‌ها را بیندازد.

سر طنابی به دست کودک بدهید و از او بخواهید نشسته یا ایستاده شروع به چرخیدن کند. طناب را به نحوی هدایت کنید که محکم بسته شود. (اجازه ندهید طناب به طرف قوزک پای کودک سر بخورد.) سپس طناب را به آرامی بکشید تا کودک بچرخد و طناب باز شود.

 شما و کودک به سوی هم بغلتید تا با هم تصادف کنید!

 از کودک بخواهید بین دو صندلی در مسیری به شکل ۸ بدود.

  • کودک بر دست‌ها و زانوها بنشیند طوری که باسن خود را بر کف پاها قرار دهد. توپی به طرف کودک بغلتانید. او باید به جلو تکان بخورد و توپ را با سرش برگرداند.
  • کودک به حالت چهار دست و پا در‌آید. از او بخواهید به ترتیب یک اندام مثلاً دست چپ و پای راست را بلند کند. بعد دست و پای مخالف و در نهایت دست و پای یک سمت را بالا نگه دارد.
  • راه رفتن با باسن در وضعیتی که کودک با دراز کردن پاها (با پاهای باز) بر زمین نشسته است.
  • کودک بر زمین بنشیند و ساق پا‌های خود را تا قفسه سینه بالا بیاورد. بازوهای خود را بگشاید و سعی کند توازنش را روی باسن حفظ کند.
  • به حالت پهلوانی روبه‌روی هم بایستید. دست‌ها را بالا بگیرید و بر کف دست‌های همدیگر فشار آورید. سعی کنید توازن همدیگر را به هم بزنید.
  • مسابقه خروس جنگی با یکدیگر انجام دهید.

مسیرهای مستقیم و حتی مارپیچی با طناب بر زمین بسازید:

  • از کودکتان بخواهید ضربدری (پای راست در سمت چپ مسیر، پای چپ در سمت راست مسیر) در مسیر راه برود.
  • جفت پا پریدن در یک طرف طناب و سپس در طرف دیگر طناب.
  • انجام روش بالا روی یک پا.
  • به عقب گام برداشتن.

راه رفتن از روی موانع مختلف با ارتفاعات مختلف با چشمان بسته. (قابلمه، چهارپایه یا بالش روی زمین بگذارید و از کودک بخواهید با چشمان بسته از روی آن‌ها رد شود.)

به کودک بگویید مانند یک مجسمه محکم در جای خود بایستد و شما با توپ یا بالش به کودک ضربه بزنید و سعی کنید تعادل کودک را بر هم بزنید.

 از کودک بخواهید بایستد و با بالا بردن یک پا و دست‌هایش شکل‌های مختلفی درآورد. برای گرفتن وضعیت‌های جدید به کودک کمک کنید.

معلق زذن

مدیریت این مجموعه دکتر فاطمه رجبی فرد دارای تحصیلات عالی در زمینه اختلالات کودک و نوجوان هستند و به سبب تجربه کاری در مدارس و مراکز روانشناسی از بهترین روانشناس های کودک ایران می باشند، با در نظر گرفتن شاخص تخصص و انگیزه، اقدام به گردآوری تیم متخصص و جوان در یک فضای ایده آل برای کودک نموده و بزرگ ترین و مجهزترین کلینیک روانشناسی شرق تهران را راه اندازی کرده است. هدف مرکز روانشناسی انتخاب موثر ایجاد آرامش و امنیت برای کودکان و نوجوانان می باشد.

شما میتوانید در بهترین مرکز مشاوره شرق تهران با بهترین امکانات خدمات روانشناسی خود را با انتخاب نو و با کیفیتی مناسب دریافت نمایید. همکاران ما در این مرکز روانشناسی پاسخگوی تمامی نیاز های شما دوستان هستند.تخصص ما روانشناسی کودک و نوجوان است.درخواست مشاوره

کارگاه-فرزندپروری
کارگاه-کمال-گرایی
کارگاه-روانشناسی

درخواست مشاوره

پیمایش به بالا